Kuvaus
AMSOIL Z-ROD® on suunniteltu erityisesti klassikoihin ja viritettyihin harrasteautoihin, katukäyttöön, autoihin joissa ei ole katalysaattoria. Z-ROD® on täyssynteettinen ja toimii erinomaisesti sekä bensiinin että E-85:n kanssa, ja se sen synteettinen koostumus kestää hyvin ahdettujen moottorien lämpörasitusta. Z-ROD® on hyvä valinta myös katuautoihin joilla ajetaan toisinaan radalla.
SUOJAA VENTTIILIKONEISTOA
Z-ROD® -öljyn korkeasinkkinen (ZDDP = Zinc Dialkyl Dithio Phosphate eli yleisimmin sinkkifosfaatti) koostumus ehkäisee venttiilikoneiston eli nokka-akselin, nostimien, työntötankojen, keinuvipujen ja paininkuppien kulumista. Erityisen tärkeää korkeasinkkisen öljyn käyttäminen on perinteisillä ”laahaavilla” venttiilinnostimilla, olipa moottori vakio tai viritetty, mutta korkeasta ZDDP-pitoisuudesta on hyötyä myös rullanostimilla, radikaaleilla nokkaprofiileilla ja korkeilla jousipaineilla. Sen sijaan ZDDP-pitoisuudella ei ole merkitystä sylintereissä eikä laakereissa.
Sinkkifosfaatin fosforilla on taipumus heikentää katalysaattorin toimintaa pitkällä aikavälillä, ja siksi sen määrä on tarkkaan rajattu nykyöljyissä. Z-Rod soveltuu moottoreihin joissa luokitus on API SL tai vanhempi. Sen ZDDP:n määrä ylittää API SM ja sitä uudempien luokitusten rajat.
Z-ROD® on saatavissa viskositeeteissa 10W30, 10W-40 ja 20W-50. Suosittelemme niin ohutta öljyä kuin millä öljynpaine on kuumana tyhjäkäynnillä riittävä (yleensä noin 1.4 – 2 bar / 20-30 psi).
Laahurinokkaisiin moottoreihin suosittelemme nokka-akselin vaihdon yhteydessä AMSOIL Assembly Lube asennusrasvaa (nokkarasvaa) sekä AMSOIL Break-In-Oil moottoriöljyä sisäänajoon. Niissä kummassakin on tuhdisti sinkkifosfaattia (ZDDP).
SUOJAA SEISONTA-AIKANA KORROOSIOLTA
Z-ROD® öljyissä on uniikki sekoitus korroosionestoaineita, millä ehkäistään moottorin sisäistä korroosiota seisonta-aikana. Normaalisti vain venekäyttöön tarkoitetuissa öljyissä on vastaavia aineita. Ohessa kuva ruostumistestistä ASTM D1748-10.
YHTEENSOPIVUUS
Z-ROD® on yhteensopiva muiden AMSOIL-öljyjen ja muun merkkisten öljyjen kanssa, mutta sekoittamisella on vaikutuksia öljyn käyttöikään ja suorituskykyyn. Z-ROD® on yhteensopiva kaikkien tiivistemateriaalien kanssa.
Z-ROD® toimii hyvin sekä bensiinin että E-85:n kanssa. E-85:n sisältämällä etanolilla on taipumusta lisätä huohotusta eli ohivuotoa männänrenkaiden ohi kampikammioon, ja jotkut öljyt kestävät etanolia paremmin ja jotkut huonommin. Tämän voi havaita muodostuvan ”kahvikerman” määrästä. Z-ROD® -öljyllä huohotus on minimaalista.
Suuren ZDDP-pitoisuuden vuoksi Z-ROD® ei suositella katalysaattorilla varustettuihin autoihin. Niihin suosittelemme SIGNATURE-sarjan öljyjä, myös virityskäyttöön. Kun litrateho ylittää 250 hv, suosittelemme siirtymään DOMINATOR® kisaöljyyn (Street Week -tyyppiset autot). Kaikki mainitut öljyt toimivat hyvin ahdetuisssa moottoreissa ja E-85 polttoaineen kanssa.
VAIHTOVÄLI
Koska Z-ROD® menee yleisimmin viritettyihin autoihin, ei yleispätevää vaihtoväliä voida antaa. Yleisohjeena voidaan sanoa ettei vaihtovälin tule ylittää 8000 km tai 2 vuotta, kumpi tulee ensin täyteen.